NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Gdy firma kończy działalność - 3 kroki związane z zamknięciem działalności gospodarczej

Gdy firma kończy działalność - 3 kroki związane z zamknięciem działalności gospodarczej

Szacuje się, że w Polsce każdego dnia powstaje ok. 800 nowych firm. W dużej mierze są to jednoosobowe działalności gospodarcze, które cieszą się największą popularnością wśród ludzi przedsiębiorczych.

Ile z tych firm przetrwa po pierwszych dwóch latach działalności? Statystyki nie są optymistyczne – tylko ok. 30% firm jest w stanie być nadal konkurencyjna, czyli przez pierwsze dwa lata osiągnąć taką pozycję na rynku, która pozwoli im skutecznie zabiegać o klienta w późniejszym okresie.

Jak należy prawidłowo zamknąć działalność gospodarczą? Jako przedsiębiorca powinieneś wiedzieć, że poza zamknięciem działalności możesz również skorzystać z opcji jej zawieszenia. Takie rozwiązanie jest korzystne wówczas, gdy zlecenia masz tylko przez część roku. Jeżeli nie chcesz korzystać z tej możliwości, dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby prawidłowo zamknąć firmę.


Krok pierwszy – rozstań się z pracownikami

Prowadząc firmę, mogłeś zatrudniać pracowników na podstawie umów o pracę lub współpracować z nimi, podpisując umowy cywilnoprawne. Jako osoba fizyczna nie będziesz mógł tego robić, dlatego koniecznie musisz rozwiązać zawarte umowy. Pamiętaj, aby pracownikom zatrudnionym na umowie o pracę wydać świadectwa zatrudnienia.

Rozstanie się z pracownikami nie zwalnia cię od konieczności przechowywania dokumentacji prowadzonej w czasie ich zatrudniania. Ponieważ okres przechowywania dokumentów pracowniczych wynosi nawet 50 lat, powinieneś rozważyć współpracę z prywatnym archiwum, w którym będziesz mógł zdeponować takie akta.


Krok drugi – poinformuj urzędy

Jako przedsiębiorca byłeś zobowiązany składać cyklicznie deklaracje i odprowadzać składki do ZUS-u. Zamykając działalność, nie będziesz miał już tych obowiązków. Urzędy nie będą jednak o tym wiedzieć, jeżeli nie poinformujesz ich o swojej decyzji. Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności dokonaj wyrejestrowania firmy z CEIDG. Zrobisz to za pomocą wniosku CEIDG-1, zaznaczając stosowne pola. Wniosek możesz wysłać online lub złożyć w urzędzie gminy.

O zamknięciu prowadzonej działalności musisz poinformować również ZUS – dzięki temu zostaniesz wykreślony z bazy przedsiębiorców odprowadzających za siebie składki. Właściwym formularzem, na którym należy poinformować ZUS o tym fakcie jest ZUS ZWUA.


Krok trzeci – rozlicz się z urzędem skarbowym

Prowadząc firmę, korzystałeś z różnych urządzeń i sprzętów. Po zakończeniu działalności gospodarczej mogły też pozostać surowce lub towary. Musisz się z nich rozliczyć, a dokładniej zapłacić podatek. Aby wyliczyć jego wartość, niezbędne jest przygotowanie stosowanych spisów, czyli z natury i majątku. Jeżeli masz wątpliwości, jak przygotować takie spisy, to skorzystaj z pomocy pracowników biura rachunkowego. Oni nie tylko mogą sporządzić spisy, lecz także wyliczą wartość podatku, który będziesz musiał odprowadzić.

Dodatkowe czynności muszą wykonać przedsiębiorcy, którzy byli czynnymi podatnikami VAT-u. Poza odprowadzeniem należnego podatku, muszą również złożyć formularz VAT-Z, za pomocą którego poinformują o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej. Niezbędne jest też złożenie ostatniej deklaracji VAT.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-pszczyna.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017